Module 'Introductie'

Re: Module 'Introductie'

door Charlotte Hilberdink -
Aantal antwoorden: 0

  • Heb je weleens zelf als proefpersoon meegedaan aan medisch-wetenschappelijk onderzoek? 

Ja, meerdere malen. Van psychologisch tot fysiologisch onderzoek, maar ook EEG en fMRI.

  • Hoe heb je het ervaren om proefpersoon te zijn? 

Ik vond het erg interessant en het heeft mij ook veel ervaring gegeven die ik kan toepassen nu als onderzoeker.

  • Waarom besloot je mee te doen aan het onderzoek? 

In eerste instanti was het een verplicht onderdeel van mijn studie, dus zo heb ik kennis met wetenschappelijk onderzoek gemaakt. Later heb ik voor de vergoedingen vaker nog deelgenomen aan onderzoeken, maar uiteindelijk merkte ik het daadwerkelijke belang van deelnemer zijn. Het is super belangrijk om zelf ook je steentje bij te dragen aan wetenschappelijk onderzoek. 

  • Zou jij jezelf of iemand die jou dierbaar is, willen laten deelnemen aan jouw onderzoek?

Ja zeker! Dit vond ik een super interessante vraag, want dit is voor mij een belangrijk uitgangspunt als deelnemers meedoen aan het onderzoek. Als je weet dat jij je onderzoek goed en volgens de regels uitvoert, zou je iedereen die je dierbaar is met een gerust hart kunnen laten meedoen. Zolang dat het geval is, behandel je je deelnemers met oprechte zorg, heb je begrip en doet het voor jou ook ertoe om je onderzoek correct uit te voeren.

  • Wat zou jij willen weten over dit onderzoek voordat je besluit of jij of een dierbare kan deelnemen aan dit onderzoek?

Hoe zit het met AVG? Worden alle gegevens anoniem en versleuteld opgeslagen? Waar wordt dit bewaard en wie hebben toegang tot de sleutel? Hoe wordt data opgeslagen en verwerkt? Wat zijn de risico's om deel te nemen aan het onderzoek? Is er een vergoeding voor deelname? 

  • Wat dragen deze ervaringen bij aan jouw rol als onderzoeker?

Deze ervaringen dragen bij dat je geeft om wat je doet en het belang inziet van het goed uitvoeren van onderzoek en de waarborging van de kwaliteit van je data en levenssfeer van de deelnemer. 

  • Wat zou je graag nog willen leren?
Iets meer informatie krijgen over specifieke regels en wetten en waar je terecht kan voor advies.