eBROK forum

Module 'Introductie'

 
Foto van Elevate Health
Module 'Introductie'
door Elevate Health - dinsdag, 27 november 2018, 09:36
 

Welkom op het forum voor de module 'Introductie'. 

Het doel van dit forum is het aanbieden van een discussieplatform, waar jullie onderling met elkaar vraagstukken kunnen bespreken. Als je hier een vraag plaatst, kunnen anderen je naam en bericht bekijken en beantwoorden. Je vraag wordt niet beantwoord door eBROK experts en coördinatoren. 

Heb je een technische vraag? Klik dan op de 'Help' knop in de hoek rechtsonder. 


Foto van Rebecca Grootendorst
Re: Module 'Introductie'
door Rebecca Grootendorst - maandag, 16 december 2019, 11:33
 

  1. Geef een voorbeeld van een medisch-wetenschappelijke onderzoeksvraag en geef aan hoe je die vraag wilt beantwoorden. Op welke manier en bij welke proefpersonen? Bedenk ook hoe je de kennis uit je onderzoek zou kunnen toepassen. Wanneer wel en wanneer niet?

Een onderzoeksvraag zou kunnen zijn of een nieuw type medicijnen gebaseerd op onderliggende moleculaire processen werkzaam en veilig is in patiënten. Dit kun je testen door patiënten met een bepaalde aandoening te randomiseren over het medicijn en placebo (zodat confounding factoren gelijk worden verdeeld over groepen). Het verschil in uitkomst tussen de interventie- en placebogroep kunnen worden vergeleken. Dit zou kunnen worden toegepast door het medicijn vervolgens wel of niet aan te raden bij die behandeling van deze aandoening.

2. Bedenk waarom bescherming van proefpersonen in medisch-wetenschappelijk onderzoek belangrijk is, waar die bescherming uit zou moeten bestaan en wat je zou kunnen doen om die te waarborgen.

Bescherming is belangrijk, omdat de proefpersoon zeer kwetsbaar is. Deze is afhankelijk van de informatie die wordt gegeven, van de kennis van de onderzoekers en behandelend artsen, en van de integriteit van het onderzoekspersoneel. Het gaat om de gezondheid, en wellicht het leven, van de deelnemer. Ik denk dat de bescherming moet bestaan uit 1) juiste, volledige en begrijpelijke informatie 2) onafhankelijk contactpunt voor vragen 3) ruimte voor bedenktijd (voorafgaand aan geven van toestemming, maar ook na het geven van toestemming) 4) beoordeling door onafhankelijke ethische experts en 5) peer review van het protocol, zodat relevante vragen worden onderzocht en er geen onnodige herhaling is van onderzoeken of een verkeerde opzet van een protocol.


Foto van Rebecca Grootendorst
Re: Module 'Introductie'
door Rebecca Grootendorst - maandag, 16 december 2019, 12:01
 

  • Heb je weleens zelf als proefpersoon meegedaan aan medisch-wetenschappelijk onderzoek? Nee.
  • Zou jij jezelf of iemand die jou dierbaar is, willen laten deelnemen aan jouw onderzoek? Ik zou daar wel goed over nadenken en alle beschikbare informatie willen doornemen. Wanneer echt onduidelijk is of optie A of B beter is (dus als onduidelijk is of de bestaande behandeling effectief/veilig is), dan zou ik  adviseren het te overwegen, maar als ik hier niet van overtuigd zou zijn, zou ik terughoudendheid adviseren.
  • Wat zou jij willen weten over dit onderzoek voordat je besluit of jij of een dierbare kan deelnemen aan dit onderzoek? Veiligheid, kans op betere uitkomst, belasting.
  • Wat dragen deze ervaringen bij aan jouw rol als onderzoeker? Het is goed om vanuit het perspectief van de deelnemer te bekijken wat het onderzoek kost en oplevert.
Foto van Ling Oei - Oei
Re: Module 'Introductie'
door Ling Oei - Oei - donderdag, 14 mei 2020, 10:58
 

  1. Geef een voorbeeld van een medisch-wetenschappelijke onderzoeksvraag en geef aan hoe je die vraag wilt beantwoorden. Op welke manier en bij welke proefpersonen? Bedenk ook hoe je de kennis uit je onderzoek zou kunnen toepassen. Wanneer wel en wanneer niet?

Voorbeeld van een medisch-wetenschappelijke onderzoeksvraag: Zorgt blootstelling aan milieuvervuiling voor verslechtering van botkwaliteit?

Hoe je die vraag wilt beantwoorden: Observationele case-control studie in patiënten met bot fracturen versus gematchte gezonde vrijwilligers. 

Op welke manier: In patiënten met bot fracturen en gematchte gezonde vrijwilligers zowel botmetingen doen als metingen van potentieel toxische stoffen in bloed en urine; vervolgens analyseren of er correlaties zijn en verschillen tussen de groepen en individuen. 

Hoe je de kennis uit je onderzoek zou kunnen toepassen: Indien er in de personen met slechtere botkwaliteit en fracturen hogere niveau's van toxische stoffen wordt gevonden, zou leefstijlinterventie zinvol kunnen zijn om de blootstelling in het dagelijks leven te verminderen en eventueel zijn er experimenteel medicijnen om de stoffen weg te vangen.

Wanneer wel en wanneer niet: Wel toepasbaar indien er cases zijn bij wie significant hogere niveaus van toxische stoffen lijkt bij te dragen aan hun slechtere botkwaliteit. Indien er geen cases zijn bij wie hogere niveaus van toxische stoffen lijkt bij te dragen aan slechtere botkwaliteit, is er geen toepasbare uitkomst maar is er wel nieuwe kennis dat er blijkbaar hoogstens een beperkte bijdrage meespeelt.

Welke proefpersonen: patiënten met bot fracturen en gematchte gezonde vrijwilligers

2. Bedenk waarom bescherming van proefpersonen in medisch-wetenschappelijk onderzoek belangrijk is, waar die bescherming uit zou moeten bestaan en wat je zou kunnen doen om die te waarborgen.

Waarom bescherming van proefpersonen in medisch-wetenschappelijk onderzoek belangrijk is: De veiligheid en privacy van proefpersonen staat voorop, omdat medisch-wetenschappelijk onderzoek vooral bedoeld is om patiënten te helpen met doel verbetering van idealiter hun eigen gezondheid en uiteindelijk een grotere groep van vergelijkbare patiënten

Bescherming zou moeten bestaan uit: voorkomen van ontstaan van (permanente) schade, minimaliseren van belasting fysiek/mentaal en in tijd/financiën, bij interventie trials ook beperken van complicaties en bijwerkingen. Waarborgen van privacy van huidige deelname en nadien ook van de data.

Wat je zou kunnen doen om die te waarborgen: zorgvuldige screening bij inclusie zodat groepen met risico's bewust wel/niet deelnemen, adequate informatie bij recrutering, registratie van voorgeschiedenis medicatie en allergieën wanneer van toepassing, efficiënte studieopzet, zorgvuldige omgang met formulieren en data en maatregelen voor correct beschermd bewaren.

Foto van Clarissa Vergunst
Re: Module 'Introductie'
door Clarissa Vergunst - dinsdag, 28 april 2020, 18:13
 

  • Heb je weleens zelf als proefpersoon meegedaan aan medisch-wetenschappelijk onderzoek? ja
  • Hoe heb je het ervaren om proefpersoon te zijn? Het gaf een goed gevoel omdat ik op dat moment zelf klinisch onderzoek deed in een ander specialisme. Door bij een collega van een ander vak aan haar onderzoek bij te dragen had ik het gevoel pas ECHT bij te dragen aan onderzoek, met mijn eigen lichaam dus.
  • Waarom besloot je mee te doen aan het onderzoek? Ik voldeed aan de inclusiecriteria en wilde bijdragen aan het onderzoek van een collega.
  • Zou jij jezelf of iemand die jou dierbaar is, willen laten deelnemen aan jouw onderzoek? Dat hangt af van het soort onderzoek, de risico's die iemand mogelijk loopt door deelname, en mijn directe betrokkenheid bij de dataverzameling. Maar feitelijk moet het onderzoek zo ontworpen zijn dat je bij wijze van spreken je dierbaren mee zou durven laten doen!
  • Wat zou jij willen weten over dit onderzoek voordat je besluit of jij of een dierbare kan deelnemen aan dit onderzoek? Zie boven.
  • Wat dragen deze ervaringen bij aan jouw rol als onderzoeker? Dat je de feitelijke ervaring van de proefpersoon niet volledig kan voorspellen, en dat het belangrijk is er actief naar te vragen. Dat het goede gevoel waar mijn eigen proefpersonen het over hadden als motivatie om mee te doen aan onderzoek echt bestaat!

Foto van Ling Oei - Oei
Re: Module 'Introductie'
door Ling Oei - Oei - donderdag, 14 mei 2020, 22:53
 

  • Heb je weleens zelf als proefpersoon meegedaan aan medisch-wetenschappelijk onderzoek? ja
  • Hoe heb je het ervaren om proefpersoon te zijn? inzichtelijk
  • Waarom besloot je mee te doen aan het onderzoek? meehelpen en interessant onderwerp
  • Zou jij jezelf of iemand die jou dierbaar is, willen laten deelnemen aan jouw onderzoek? ja
  • Wat zou jij willen weten over dit onderzoek voordat je besluit of jij of een dierbare kan deelnemen aan dit onderzoek? onderwerp, potentiele winst en risico's
  • Wat dragen deze ervaringen bij aan jouw rol als onderzoeker? meer inzicht in proces
  • Wat zou je graag nog willen leren?



Foto van Evelien van Hoorn
Re: Module 'Introductie'
door Evelien van Hoorn - woensdag, 3 juni 2020, 11:30
 

  1. Geef een voorbeeld van een medisch-wetenschappelijke onderzoeksvraag en geef aan hoe je die vraag wilt beantwoorden. Op welke manier en bij welke proefpersonen? Bedenk ook hoe je de kennis uit je onderzoek zou kunnen toepassen. Wanneer wel en wanneer niet?
    1. Welke zorg uitkomsten vinden patiënten met von Willebrand belangrijk? Deze vraag wil ik beantwoorden door literatuuronderzoek te combineren met interviews/vragenlijsten met von Willebrand patiënten. Deze kennis zou kunnen worden toegepast bij het formuleren van PROMs en het implementeren van Value Based Healthcare.
  2. Bedenk waarom bescherming van proefpersonen in medisch-wetenschappelijk onderzoek belangrijk is, waar die bescherming uit zou moeten bestaan en wat je zou kunnen doen om die te waarborgen
    1. Bescherming van proefpersonen houdt in dat je eerst expliciet toestemming moet hebben van de patiënt om zijn gegevens te gebruiken voor wetenschappelijk onderzoek. Deze gegevens moeten totaal geanonimiseerd worden voordat het gebruikt wordt in het onderzoek. Zo zijn de gegevens niet meer te herleiden naar de individuele patiënt.

Foto van Evelien van Hoorn
Re: Module 'Introductie'
door Evelien van Hoorn - woensdag, 3 juni 2020, 13:38
 

Heb je weleens zelf als proefpersoon meegedaan aan medisch-wetenschappelijk onderzoek? 

·         Ja ik heb wel eens als proefpersoon meegedaan aan medisch-wetenschappelijk onderzoek

Hoe heb je het ervaren om proefpersoon te zijn? 

·         Goed, meestal was de belasting prima te doen en bestond mijn deelname uit het invullen van vragenlijsten of het afgeven van bloed. 1 keer heb ik ook weefsel afgestaan.

 Waarom besloot je mee te doen aan het onderzoek? 

·         Onderzoek is belangrijk om de zorg nog beter aan te laten sluiten bij de patiënt.  Zonder onderzoek kom je er nooit achter hoe een bepaalde ziekte precies werkt en/of welke behandelingen goed werken.

 Zou jij jezelf of iemand die jou dierbaar is, willen laten deelnemen aan jouw onderzoek?

·         Ligt aan de inhoud en opzet van het onderzoek.

 Wat zou jij willen weten over dit onderzoek voordat je besluit of jij of een dierbare kan deelnemen aan dit onderzoek?

·         De inspanning dat het vraagt van de patiënt, eventuele risico’s, duur van het onderzoek, waar het voor gebruikt wordt etc.

 Wat dragen deze ervaringen bij aan jouw rol als onderzoeker?

·         Je weet hoe het is om aan de andere kant te staan en hoe het is om een onderzoek beschrijving vanuit het patiënten perspectief te lezen.

 Wat zou je graag nog willen leren

·         Vanalles.


Foto van Marja Oldhoff
Re: Module 'Introductie'
door Marja Oldhoff - donderdag, 2 juli 2020, 14:36
 
  1. Geef een voorbeeld van een medisch-wetenschappelijke onderzoeksvraag en geef aan hoe je die vraag wilt beantwoorden. Op welke manier en bij welke proefpersonen? Bedenk ook hoe je de kennis uit je onderzoek zou kunnen toepassen. Wanneer wel en wanneer niet?

Bedenk waarom bescherming van proefpersonen in medisch-wetenschappelijk onderzoek belangrijk is, waar die bescherming uit zou moeten bestaan en wat je zou kunnen doen om die te waarborgen.

.

Foto van Marjolein Thijssen
Re: Module 'Introductie'
door Marjolein Thijssen - maandag, 27 juli 2020, 16:48
 
1: Voorbeeld onderzoeksvraag: welke dementia vriendelijke initiatieven werken; voor wie en waarom? Vraag beantwoorden door multiple case studies. Proefpersonen zijn mensne met dementie en hun mantelzorgers. Met deze kennis kunnen toekomstige initiatieven beter ingericht worden en beter aansluiten bij de beoogde doelgroep.

2. bescherming van proefpersonen is belangrijk aangezien zij in een kwetsbare positie zitten. Manieren om hen te bschremen zijn informatieplicht van onderzoekers, noodzaak voor toetstemming vooraf en recht om deze toestemming altijd in te trekken, anonimiteit van gegevens, wetgeving tav privacy.
Foto van Hanneke Nijsten
Re: Module 'Introductie'
door Hanneke Nijsten - dinsdag, 4 augustus 2020, 11:23
 

Heb je weleens zelf als proefpersoon meegedaan aan medisch-wetenschappelijk onderzoek? ja in studententijd 20 jaar geleden, toen werd er in mijn herinnering niet zo uitgebreid stil gestaan bij informed consent en gaf je mondeling of met een krabbel op een A4 toestemming.

Zou jij jezelf of iemand die jou dierbaar is, willen laten deelnemen aan jouw onderzoek? (ik lees dit als mijn eigen onderzoek) Met name bij wilsonbekwame / kwetsbare mensen zou ik als mantelzorger mee willen denken. Dan is bedenktijd en heldere informatie belangrijk. Dat is in mijn eigen onderzoek goed opgenomen in onderzoeksprotocol en afgestemd met CMO.  
Wat zou jij willen weten over dit onderzoek voordat je besluit of jij of een dierbare kan deelnemen aan dit onderzoek? verwachte invloed op gezondheid en kwaliteit van leven. , en het veilig is zou ik adviseren mee te doen dan bijv bij een invasive behandeling. Mijn onderzoek een onderzoek is naar een bestaande erkende non-invasieve behandeling met verbetering kwaliteit van leven. Hoe het onderzoek precies wordt vormgegeven (protocol), hoe pp of vertegenwoordiger wordt geïnformeerd en betrokken (informatie en consent), wie het onderzoek doen (kwaliteit onderzoekers en onderzoeksgroep), Wie het onderzoek betaald en waarom (onafhankelijkheid en monitoring kwaliteit)) 
Wat dragen deze ervaringen bij aan jouw rol als onderzoeker? kosten en  baten vanuit perspectief van deelnemers goed monitoren (voor kwetsbare pp ligt dit weer anders dan voor mantelzorger) en zo nodig aanpassen (in mijn geval onderzoeksprotocol aangepast t.a.v. kwetsbare pp (minder belasten met interview)
Foto van Judith Anna Dekker
Re: Module 'Introductie'
door Judith Anna Dekker - woensdag, 12 augustus 2020, 16:45
 

  • Heb je weleens zelf als proefpersoon meegedaan aan medisch-wetenschappelijk onderzoek? Ja
  • Hoe heb je het ervaren om proefpersoon te zijn? Veel vragenlijsten en veel tijd en extra ziekenhuisbezoeken.
  • Waarom besloot je mee te doen aan het onderzoek? In de hoop dat anderen er in de toekomst wat aan hebben.
  • Zou jij jezelf of iemand die jou dierbaar is, willen laten deelnemen aan jouw onderzoek? Afhankelijk van het soort.
  • Wat zou jij willen weten over dit onderzoek voordat je besluit of jij of een dierbare kan deelnemen aan dit onderzoek? Risico's en tijdsbelasting en eventueel belang voor anderen dat er een antwoord op de onderzoeksvraag komt.
  • Wat dragen deze ervaringen bij aan jouw rol als onderzoeker? Ik probeer me nog meer in proefpersonen te verplaatsen.
  • Wat zou je graag nog willen leren? Van alles.

Foto van Bob van den Meiracker
Re: Module 'Introductie'
door Bob van den Meiracker - donderdag, 20 augustus 2020, 13:13
 

  • Heb je weleens zelf als proefpersoon meegedaan aan medisch-wetenschappelijk onderzoek? 
  • Nee.
  • Zou jij jezelf of iemand die jou dierbaar is, willen laten deelnemen aan jouw onderzoek? 
  • Ja, maar alleen als dit veilig is en klinisch relevant.
  • Wat zou jij willen weten over dit onderzoek voordat je besluit of jij of een dierbare kan deelnemen aan dit onderzoek? Veiligheid, de maatschappelijke en medische relevantie, de risico's en de belasting voor de deelnemer.
  • Wat dragen deze ervaringen bij aan jouw rol als onderzoeker? Ik heb niet eerder zelf meegedaan en kan dus niet putten uit eigen ervaring.

Foto van Merle Verdriet
Re: Module 'Introductie'
door Merle Verdriet - vrijdag, 4 september 2020, 09:47
 

1. Geef een voorbeeld van een medisch-wetenschappelijke onderzoeksvraag en geef aan hoe je die vraag wilt beantwoorden.
De onderzoeksvraag zou kunnen gaan over het testen van een nieuw medicijn bij een specifieke ziekte. Hierbij kan worden afgevraagd of de toevoeging van dit medicijn aan de standaard behandeling een langere overleving oplevert.
Op welke manier en bij welke proefpersonen?
Je kan patiënten met die specifieke ziekte randomiseren voor de standaard behandeling vs de behandeling met nieuwe medicijn. Je kunt vanuit daar bekijken of en wat de verschillen zijn in de behandelarm vs de standaardarm.
Bedenk ook hoe je de kennis uit je onderzoek zou kunnen toepassen. Wanneer wel en wanneer niet?
Je kunt vanuit deze kennis achterhalen of het wel/niet zinvol is om het nieuwe medicijn toe te voegen aan de standaard behandeling om te zien of de overleving langer wordt. Als dit het geval is dan kun je het nieuwe medicijn verder standaardiseren. Mocht dit niet het geval zijn, dan is aangetoond dat dit medicijn voor de specifieke ziekte geen nut heeft.

2. Bedenk waarom bescherming van proefpersonen in medisch-wetenschappelijk onderzoek belangrijk is
Omdat het welbevinden en de veiligheid van de patiënt voorop moet staan. De patiënt vertrouwd erop dat er zorgvuldig voor hem/haar gezorgd wordt, waarin het bevorderen van zijn/haar gezondheid ten alle tijden als het belangrijkste wordt gezien.

waar die bescherming uit zou moeten bestaan
Eerlijke en volledige informatie rondom het volledige onderzoek, het beschermen van privacy gevoelig informatie, het beperken van de complicaties (of hier snel op inspringen), het ten alle tijden kunnen stoppen met het onderzoek en het nauwkeurig monitoren van de gezondheid.

wat je zou kunnen doen om die te waarborgen.
Eerlijke en volledige informatie geven, integer omgaan met privacy gevoelige informatie, het nauwkeurig monitoren van bijwerkingen en het monitoren van de gezondheid op de manier die passend is bij het onderzoek.

Foto van Merle Verdriet
Re: Module 'Introductie'
door Merle Verdriet - vrijdag, 4 september 2020, 09:53
 

- Heb je weleens zelf als proefpersoon meegedaan aan medisch-wetenschappelijk onderzoek? 
Nee dat heb ik niet.

- Zou jij jezelf of iemand die jou dierbaar is, willen laten deelnemen aan jouw onderzoek? (ik lees dit als mijn eigen onderzoek) 
Ligt aan de belasting voor het onderzoek, relevantie en wens dierbare.

- Wat zou jij willen weten over dit onderzoek voordat je besluit of jij of een dierbare kan deelnemen aan dit onderzoek? 
Wat de te behalen winst is, wat het doel is van het onderzoek, welke onderzoek gerelateerde handelingen er moeten worden uitgevoerd, of de behandeling veilig is

- Wat dragen deze ervaringen bij aan jouw rol als onderzoeker? 
Ik heb hierin geen eigen ervaring.


Foto van Laura van der Kamp
Re: Module 'Introductie'
door Laura van der Kamp - dinsdag, 8 september 2020, 17:44
 

1. Geef een voorbeeld van een medisch-wetenschappelijke onderzoeksvraag en geef aan hoe je die vraag wilt beantwoorden.
De onderzoeksvraag zou kunnen gaan over welke behandeling de minste complicaties met zich meebrengt. 
Is een endovasculaire ingreep net zo veilig als een chirurgische ingreep bij patiënten ouder dan 70 jaar met een intracranieel aneurysma van >7 mm? 
Op welke manier en bij welke proefpersonen?
Je kan patiënten ouder dan 70 jaar met een ongeruptureerd intracranieel aneurysma van >7mm randomiseren voor de behandeling. Helaas kun je niet blinderen voor de determinant (de behandeling). De proefpersonen moeten informed consent afgeven.  

Bedenk ook hoe je de kennis uit je onderzoek zou kunnen toepassen. Wanneer wel en wanneer niet?
Je kunt vanuit deze kennis achterhalen of endovasculair dan wel chirurgisch behandelen veilig is. 

2. Bedenk waarom bescherming van proefpersonen in medisch-wetenschappelijk onderzoek belangrijk is? Waar die bescherming uit zou moeten bestaan? Wat je zou kunnen doen om die te waarborgen.
Een proefpersoon mag niet geschaad worden (principe van niet schaden). Bovendien heeft hij/zij het recht op privacy, dus persoonlijke gegevens moeten beschermd worden. Ook heeft de proefpersoon recht op goede zorg, dus zijn interim analyses noodzakelijk om vast te stellen of je bv een arm van je proefpersonen de beste behandeling ontzegt, wat kan leiden tot vroegtijdig stoppen van het onderzoek. Bovendien moet de proefpersoon goed voorgelicht worden en informed consent moeten tekenen. Ook mag de proefpersoon het deelnemen aan een onderzoek weigeren zonder een reden te geven. Ook mag de proefpersoon ten alle tijden stoppen met het onderzoek. 

Foto van Daphne Bussink-Voorend
Re: Module 'Introductie'
door Daphne Bussink-Voorend - dinsdag, 15 september 2020, 11:01
 
  1. Geef een voorbeeld van een medisch-wetenschappelijke onderzoeksvraag en geef aan hoe je die vraag wilt beantwoorden. Op welke manier en bij welke proefpersonen? Bedenk ook hoe je de kennis uit je onderzoek zou kunnen toepassen. Wanneer wel en wanneer niet?

Bijvoorbeeld: Wat is het effect van een gespreksinterventie met ouders op de acceptatie van vaccins van het RVP bij jonge kinderen? De proefpersonen zijn in dit geval ouders die twijfelen ten aanzien van vaccins. De kennis uit het onderzoek zou toegepast kunnen worden bij GGD in de aanpak om acceptatie van vaccins te bevorderen en adquaat om te gaan met twijfel. De resultaten zijn niet automatische generaliseerbaar op alle specifieke subgroepen, zoals groepen die vaccins wijgeren op grond religieuze redenen.

  1. Bedenk waarom bescherming van proefpersonen in medisch-wetenschappelijk onderzoek belangrijk is, waar die bescherming uit zou moeten bestaan en wat je zou kunnen doen om die te waarborgen.

Het is van belang om proefpersonen niet bloot te stellen aan onnodige risico's, of zelfs schade oplopen. Daarnaast is het van belang dat door deelname aan het onderzoek, proefpersonen verminderde toegang hebben tot zorg of andere nadelige consequenties ervaren. De bescherming bestaat uit goede Informed Consent, toetsing door METC, signalering van complicaties/ongewenste effecten en de mogelijkheid om ten alle tijde met het onderzoek te kunnen stoppen (zowel als proefpersoon als onderzoeker)

Foto van Marina Noordegraaf
Re: Module 'Introductie'
door Marina Noordegraaf - dinsdag, 13 oktober 2020, 12:21
 
  • Heb je weleens zelf als proefpersoon meegedaan aan medisch-wetenschappelijk onderzoek? 

    Jazeker, Op dit moment doe ik mee aan de studie Parkinson op Maat

  • Hoe heb je het ervaren om proefpersoon te zijn?

    Het is interessant. Maar na meerdere studies voelt het toch een beetje anoniem. Je doneert aan de wetenschap. Vragen die je over jezelf hebt, komen minder aan bod. 

  • Waarom besloot je mee te doen aan het onderzoek? 

    Om mijn steentje bij te dragen aan een betere kwaliteit van leven van zij die na mij komen.

  • Zou jij jezelf of iemand die jou dierbaar is, willen laten deelnemen aan jouw onderzoek?

    Ik zou degenen goed voorlichten over de voor- en nadelen

  • Wat zou jij willen weten over dit onderzoek voordat je besluit of jij of een dierbare kan deelnemen aan dit onderzoek?

    Of de data gedeeld worden, of er open over de resultaten wordt gepubliceerd (in open access), of er vooraf een gesprek is over wederzijdse verwachtingen (shared consent) 

  • Wat dragen deze ervaringen bij aan jouw rol als onderzoeker?

    Dat moet ik nog gaan ervaren  ..
  • Wat zou je graag nog willen leren?

    Onderzoek doen dat zo goed mogelijk aansluit bij de vraag van de patient
Foto van Tjasse Bruintjes
Re: Module 'Introductie'
door Tjasse Bruintjes - maandag, 19 oktober 2020, 14:52
 

Heb je weleens zelf als proefpersoon meegedaan aan medisch-wetenschappelijk onderzoek? Ja, als medisach student (>30 jaar geleden). De verstrekte info was minimaal & over risco's werd nauwelijks gerept.
Hoe heb je het ervaren om proefpersoon te zijn? Ik had het gevoel daadwerkelijk bij te dragen aan onderzoek. 
Waarom besloot je mee te doen aan het onderzoek? Ik wilde iets verdienen & tevens bijdragen aan het onderzoek van een collega.
Zou jij jezelf of iemand die jou dierbaar is, willen laten deelnemen aan jouw onderzoek? Dat hangt volledig af van het soort onderzoek, de mogelijke risico's etc.
Wat zou jij willen weten over dit onderzoek voordat je besluit of jij of een dierbare kan deelnemen aan dit onderzoek? Informatie over de risico's. 
Wat dragen deze ervaringen bij aan jouw rol als onderzoeker? Besef dat goede informatieverstrekking over het onderzoek essentieel is.

Foto van Martin Slooff
Re: Module 'Introductie'
door Martin Slooff - donderdag, 22 oktober 2020, 17:22
 

1. Geef een voorbeeld van een medisch-wetenschappelijke onderzoeksvraag en geef aan hoe je die vraag wilt beantwoorden. Op welke manier en bij welke proefpersonen? Bedenk ook hoe je de kennis uit je onderzoek zou kunnen toepassen. Wanneer wel en wanneer niet?

Hiervoor een voorbeeld dat dicht bij mij zelf ligt (persoonlijke ervaring): Hoe kan een bepaalde darmparasiet het beste worden behandeld? Selecteer op basis van literatuurstudie en interviews met MDL-artsen en andere experts een top-3 van kansrijke of hoopvolle therapieen, en test deze uit met proefpersonen die last hebben van deze darmparasiet, mits de experimentele behandeling niet onevenredig/te zwaar belastend is en goed onderbouwd is dat therapie effectief zou kunnen zijn. De mooiste toepassing van medisch-wetenschappelijk onderzoek is uiteraard altijd een (betere) behandeling van patienten met een bepaalde ziekte. Zo ook in dit geval. Als dit onderzoek geen betrouwbare resultaten (grote groep proefpersonen, herhaald dezelfde en positieve resultaten, reproduceerbaar), oplevert, kennis niet toepassen.


2. Bedenk waarom bescherming van proefpersonen in medisch-wetenschappelijk onderzoek belangrijk is, waar die bescherming uit zou moeten bestaan en wat je zou kunnen doen om die te waarborgen.

Proefpersonen zijn uiterst kwetsbaar omdat ze mogelijk worden blootgesteld aan fysiek, psychologisch, emotioneel en mentaal belastende onderzoeken. Daarnaast kunnen proefpersonen een machtsverschil ervaren ten opzichte van degenen die het onderzoek uitvoeren, zeker als dit een dokter of andere professional is in een witte jas. Volledige vrijwilligheid bij deelname aan proefpersonenonderzoek, mogelijkheid om deelname tussentijds te beeindigen, goede voorlichting, kritische toetsing van het onderzoek vooraf, monitoring tijdens uitvoering en verslaglegging achteraf.

Foto van Martin Slooff
Re: Module 'Introductie'
door Martin Slooff - donderdag, 22 oktober 2020, 18:37
 


Heb je weleens zelf als proefpersoon meegedaan aan medisch-wetenschappelijk onderzoek? Ja, als respondent bij een studie naar overgewicht in relatie tot leeftijd en suikerziekte en ook als respondent bij een onderzoek naar de medische aspecten van de ontwikkeling van kinderen en jongeren met Down Syndroom, ook door het invullen van uitgebreide vragenlijsten.

Hoe heb je het ervaren om proefpersoon te zijn? Niet belastend, alleen buikomvang meten en lange vragenlijst invullen. Dit kostte ongeveer een half uur. Dit leverde het prettige gevoel op toch (hoe bescheiden ook) meegewerkt te hebben aan een medisch-wetenschappelijk onderzoek.  

Waarom besloot je mee te doen aan het onderzoek? Niet belastend of invasief, weinig tijd en van onderzoek uit mijn eigen universitair medisch centrum.

Zou jij jezelf of iemand die jou dierbaar is, willen laten deelnemen aan jouw onderzoek? Ja

Wat zou jij willen weten over dit onderzoek voordat je besluit of jij of een dierbare kan deelnemen aan dit onderzoek? Hoe belastend en veilig het onderzoek is en waar dit onderzoek voor dient.  

Wat dragen deze ervaringen bij aan jouw rol als onderzoeker? Dat proefpersonen zich veilig moeten voelen in het onderzoek en best bereid zijn hieraan mee te doen als het belang hiervan duidelijk is en het onderzoek de proefpersonen niet te veel kost in de zin van pijn/ongemak, tijd en energie.

Wat zou je graag nog willen leren? Hoe een medisch-wetenschappelijk onderzoek moet worden opgezet en hoe de kwaliteit van onderzoeksdata kan worden gewaarborgd. Over wet- en regelgeving rond heb ik al enige kennis.

Foto van Daniël van der Doelen
Re: Module 'Introductie'
door Daniël van der Doelen - maandag, 26 oktober 2020, 17:26
 

  • Heb je weleens zelf als proefpersoon meegedaan aan medisch-wetenschappelijk onderzoek?

Ja, gedurende mijn studietijd heel vaak. Er hingen posters/flyers waarop deelnemers gevraagd worden zich aan te melden als participant.

  • Hoe heb je het ervaren om proefpersoon te zijn?
Positief, vooraf vindt er een duidelijke screening/uitleg plaats en het contact als onderzoeker in spé met de onderzoekers van de studie was leerzaam.

 

  • Waarom besloot je mee te doen aan het onderzoek?

Bijdrage aan wetenschappelijk onderzoek, beperkte tijdsinvestering aangezien het op en/of rondom de universiteit was en kleine financiële vergoeding

  • Zou jij jezelf of iemand die jou dierbaar is, willen laten deelnemen aan jouw onderzoek?

Ja onder voorwaarde dat deze persoon het volledige informed consent begrijpt en de risico's afdoende kan inschatten.

  • Wat zou jij willen weten over dit onderzoek voordat je besluit of jij of een dierbare kan deelnemen aan dit onderzoek?

Risico's als deelnemer, wat wordt er gedaan met mijn data/privacy, waar richt het onderzoek zich op, hoe verloopt het onderzoeksproces

  • Wat dragen deze ervaringen bij aan jouw rol als onderzoeker?

Ik kan me goed verplaatsen in deelnemers aan onderzoek en niet vaak genoeg benadrukken dat als er vragen zijn er contact gezocht kan worden met de (hoofd)onderzoeker. Daarnaast is deelname altijd vrijwillig.

  • Wat zou je graag nog willen leren?
Deelnemers enthousiasmeren en op gepaste wijze contact houden voor longitudinaal onderzoek.
Foto van Leonard Seghers
Re: Module 'Introductie'
door Leonard Seghers - maandag, 26 oktober 2020, 21:27
 

  • Heb je weleens zelf als proefpersoon meegedaan aan medisch-wetenschappelijk onderzoek? Nee
  • Hoe heb je het ervaren om proefpersoon te zijn? Nvt
  • Waarom besloot je mee te doen aan het onderzoek? Nvt
  • Zou jij jezelf of iemand die jou dierbaar is, willen laten deelnemen aan jouw onderzoek? Ik zou diegene daarover afdoende informeren.
  • Wat zou jij willen weten over dit onderzoek voordat je besluit of jij of een dierbare kan deelnemen aan dit onderzoek? Wat het onderzoek inhoudt; wat gaat de vraag in potentie opleveren als antwoord, draagt dit bij aan verdere ontwikkeling; heb je hier als deelnemer iets aan of niet. Zitten er risico's aan, of neven-effecten. 
  • Wat dragen deze ervaringen bij aan jouw rol als onderzoeker? nvt
  • Wat zou je graag nog willen leren? nvt

Foto van Cynthia Hallensleben
Re: Module 'Introductie'
door Cynthia Hallensleben - dinsdag, 3 november 2020, 15:03
 

Geef een voorbeeld van een medisch-wetenschappelijke onderzoeksvraag en geef aan hoe je die vraag wilt beantwoorden. Op welke manier en bij welke proefpersonen? Bedenk ook hoe je de kennis uit je onderzoek zou kunnen toepassen. Wanneer wel en wanneer niet?
Een voorbeeld van een medisch-wetenschappelijke onderzoeksvraag kan zijn ;  kan een app voor patiënten met COPD, waarin de ziektelast wordt gemeten aan de hand van ingevulde vragenlijsten voorspellen of er zich en longaanval ontwikkeld en op dat moment de patiënt van gericht medicatieadvies voorzien? Door patiënten te voor zien van een mobile applicatie waarin zijn al dan niet dagelijks een vragenlijst in te laten vullen over hun gezondheid, zou de app kunnen berekenen aan de hand van de scores op v hoesten, dyspnoe en slijm dat de longconditie achteruit gaat en het belangrijk is om vroegtijdig de inhalatiemedicatie op te hogen. Hiervoor zijn proefpersonen nodig die een diagnose COPD hebben en een of meerdere longaanvallen per jaar hebben in het voorgaande jaar. Eerdere studies laten zien dat snelle herkenning en behandeling de ziektelast van een longaanval kan verminderen en de behanding korter kan zijn. Dit heeft vooral zin wanneer patiënten vaker longaanvallen hebben. Voorwaarde is wel dat ze om kunnen gaan met een mobile appllicatie

  • Bedenk waarom bescherming van proefpersonen in medisch-wetenschappelijk onderzoek belangrijk is, waar die bescherming uit zou moeten bestaan en wat je zou kunnen doen om die te waarborgen.
Bescherming is uiterst belangrijk omdat men vrijwillig een bijdrage wil leveren aan verbetering van van de medische kennis. Zij doen dit terwijl het fysiek, emotioneel en sociaal belastend kan zijn. Bescherming is niet alleen gericht op het minimaliseren van gezondheidsrisico's, maar ook bv op het beschermen en bewaken van de persoonlijke gegevens van de proefpersonen


Foto van Cynthia Hallensleben
Re: Module 'Introductie'
door Cynthia Hallensleben - dinsdag, 3 november 2020, 16:15
 

  • Heb je weleens zelf als proefpersoon meegedaan aan medisch-wetenschappelijk onderzoek? Nee
  • Hoe heb je het ervaren om proefpersoon te zijn? nvt
  • Waarom besloot je mee te doen aan het onderzoek? nvt
  • Zou jij jezelf of iemand die jou dierbaar is, willen laten deelnemen aan jouw onderzoek?  Ik zou besluiten om mee te doen of te stimuleren dat een dierbare aan een onderzoek meedoet wanneer ik de mogelijk meerwaarde van het onderzoek in zie en dat ik weet dat het zo veilig mogelijk is. 
  • Wat zou jij willen weten over dit onderzoek voordat je besluit of jij of een dierbare kan deelnemen aan dit onderzoek? Wat is het doel, waarom wordt het onderzoek gedaan, wat zijn evt effecten ( posietief, maar zeker ook negatief
  • Wat dragen deze ervaringen bij aan jouw rol als onderzoeker?
  • Wat zou je graag nog willen leren?

Foto van Bibiche den Hollander
Re: Module 'Introductie'
door Bibiche den Hollander - donderdag, 5 november 2020, 09:28
 

1. Geef een voorbeeld van een medisch-wetenschappelijke onderzoeksvraag en geef aan hoe je die vraag wilt beantwoorden. Op welke manier en bij welke proefpersonen? Bedenk ook hoe je de kennis uit je onderzoek zou kunnen toepassen. Wanneer wel en wanneer niet?


Voorbeeld van een medisch-wetenschappelijke onderzoeksvraag: geeft overgewicht voor de leeftijd van 12 jaar een verhoogd risico op hart- en vaakziekten en diabetes mellitus op latere leeftijd?

Op welke manier en bij welke proefpersonen: ik zou dit onderzoek willen uitvoeren bij kinderen tussen de 6-12 met een BMI van minimaal overgewicht. Daarnaast heb ik een controle groep nodig van kinderen in deze zelfde leeftijdsgroep, maar dan zonder overgewicht. Deze groep zal lange tijd gevolgd moeten worden (tot een leeftijd van bijvoorbeeld 40 jaar). Er wordt vervolgens een vergelijking gemaakt tussen het voorkomen van hart- en vaatziekten en diabetes mellitus tussen deze 2 groepen. Ook zou je kunnen corrigeren voor het gewicht.

Toepassen van kennis: deze kennis zou je kunnen toepassen om jonge kinderen en ouders van deze jonge kinderen te motiveren om geen overgewicht te verkrijgen. Dit zou je kunnen bereiken door bijvoorbeeld sporten en gezonde voedingen aan te moedigen bij deze groep. Deze groep moet dan wel goed bereikbaar zijn, kennis hebben waarom een gezond gewicht belangrijk is en inzien dat een gezonde leefstijl hieraan kan bijdragen.

2. Bedenk waarom bescherming van proefpersonen in medisch-wetenschappelijk onderzoek belangrijk is, waar die bescherming uit zou moeten bestaan en wat je zou kunnen doen om die te waarborgen.

Waar is bescherming belangrijk: bescherming van proefpersonen is belangrijk omdat zij zich in een afhankelijkheidspositie bevinden. Zij zijn afhankelijk van de expertise van de onderzoeksgroep en die kennis die zij verkrijgen via de onderzoeksgroep. Vaak hebben patiënten vooraf weinig kennis over de inhoud van het onderzoek. Daarnaast kan het zijn dat onderzoekers zo gemotiveerd zijn om goede resultaten te krijgen dat dit ten koste kan gaan van de proefpersonen.

Waar moet de bescherming van proefpersonen uit bestaan en hoe deze te waarborgen: 1) Juiste en volledige informatie aan de proefpersonen 2) Binnen de onderzoeksgroep zitten personen die zich houden aan de regels rondom medisch-wetenschappelijk onderzoek 3) Proefpersonen kunnen zich wenden tot een onafhankelijk persoon met vragen 4) Het onderzoek is door, indien nodig, door de METC goedgekeurd 5) Het beloop van de studie wordt nauwkeurig genoteerd 6) De proefpersoon mag op elk moment vrijwillig uit de studie stappen

Foto van Bibiche den Hollander
Re: Module 'Introductie'
door Bibiche den Hollander - donderdag, 5 november 2020, 09:54
 
1. Heb je weleens zelf als proefpersoon meegedaan aan medisch-wetenschappelijk onderzoek?
Nee

2. Hoe heb je het ervaren om proefpersoon te zijn?
Nvt

3. Waarom besloot je mee te doen aan het onderzoek?
Nvt
4. Zou jij jezelf of iemand die jou dierbaar is, willen laten deelnemen aan jouw onderzoek?
Ja

5. Wat zou jij willen weten over dit onderzoek voordat je besluit of jij of een dierbare kan deelnemen aan dit onderzoek?
- Doel van het onderzoek
- Duur van het onderzoek
- Welke interventies
- Risico's
- Opbrengsten

6. Wat dragen deze ervaringen bij aan jouw rol als onderzoeker?
Als je zelf ooit mee hebt gedaan als proefpersoon kan je ervaren hoe het is om als proefpersoon mee te doen aan een onderzoek en welke aspecten jij als belangrijk ervaart als proefpersoon. Deze kennis kan je meenemen tijdens de uitvoer van je eigen onderzoek.

7. Wat zou je graag nog willen leren?
- Belangrijke aspecten bij de METC aanvraag
- Belangrijke aspecten bij het waarborgen van de kwaliteit van de data
- Belangrijke aspecten bij het waarborgen van de veiligheid van proefpersonen
- Regelmatige voorkomende knelpunten/problemen bij het uitvoeren van medisch wetenschappelijk onderzoek en hoe hiermee om te gaan
Foto van Karin van Bemmel
Re: Module 'Introductie'
door Karin van Bemmel - donderdag, 12 november 2020, 10:44
 

1. Heb je weleens zelf als proefpersoon meegedaan aan medisch-wetenschappelijk onderzoek? 
Ja

2. Hoe heb je het ervaren om proefpersoon te zijn? 
Interessant om vanuit het perspectief van een deelnemer naar onderzoek te kijken

3. Waarom besloot je mee te doen aan het onderzoek? 
Als onderdeel van mijn studie en om een bijdrage te leveren aan onderzoek.

4. Zou jij jezelf of iemand die jou dierbaar is, willen laten deelnemen aan jouw onderzoek?
Ja

5. Wat zou jij willen weten over dit onderzoek voordat je besluit of jij of een dierbare kan deelnemen aan dit onderzoek?
Het doel en verloop van het onderzoek, de verwachtingen van deelnemer (e.g. tijdinverstering), inschatting van de risico's (hoe veilig is deelname?) en beloning voor deelnemer.

6. Wat dragen deze ervaringen bij aan jouw rol als onderzoeker?
Ik vind het belangrijk om zelf ervaring te hebben met participeren in andermans onderzoek, dat helpt bij het kunnen inleven in participanten van eigen onderzoek.

7. Wat zou je graag nog willen leren?
Hoe kan veiligheid en privacy van respondenten zo goed mogelijk gewaarborgd worden? Hoe om te gaan met delen van data? Graag meer leren over de medisch-ethische aspecten van kwalitatief onderzoek.