Module 'Introductie'

Re: Module 'Introductie'

by Amrita Kim Singh -
Number of replies: 0
Heb je weleens zelf als proefpersoon meegedaan aan medisch-wetenschappelijk onderzoek? - Nee, maar zat ik wel aan te denken om in de toekomst eens te doen.
Hoe heb je het ervaren om proefpersoon te zijn? - Ik zou het wel als spannend ervaren, wat er allemaal bij komt kijken, eventuele risico's die ik loop en wat ik uiteindelijk daarin kan bijdragen tot het onderzoek.
Waarom besloot je mee te doen aan het onderzoek? - Ik zou dan mee willen doen om iets te mogen betekenen voor het onderzoek en aansluitend doel van het onderzoeksprotocol.
Zou jij jezelf of iemand die jou dierbaar is, willen laten deelnemen aan jouw onderzoek? - Ja, natuurlijk wel onder alle voorwaarden, uitgesloten risico's en volgens de bescherming van de proefpersoon t.o.v. kwaliteit van de data.
Wat zou jij willen weten over dit onderzoek voordat je besluit of jij of een dierbare kan deelnemen aan dit onderzoek? - Heb ik genoeg bedenktijd/kan ik mij eventueel ook later in het onderzoek nog terug kunnen trekken? Is er een bepaalde contactpersoon/contactpunt mocht ik/dierbare nog vragen hebben ook tijdens en na het onderzoek? Wat voor risico's zijn er betrokken en word hier rekening mee gehouden/serieus genomen? Ben ik voldoende geïnformeerd dat het onderzoek mij voldoende overtuigt om deel te willen nemen en hierin iets te kunnen/mogen betekenen?
Wat dragen deze ervaringen bij aan jouw rol als onderzoeker? - Het begrip naar de proefpersoon toe, leren omgaan met bescherming en tegelijkertijd data met hoge kwaliteit leveren wat uiteindelijk objectieve conclusies trekken een stuk makkelijker en betrouwbaarder maakt, en tevens dan ook de kwaliteit van de data in het onderzoek sterk vergroten.
Wat zou je graag nog willen leren? - Veelal kijkend vanuit het perspectief als onderzoeker; wat komt er allemaal kijken bij zo'n proefpersoon en in wat voor onderzoek kom je terecht?